Laatste twee weken in Brazilië - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Robbin - WaarBenJij.nu Laatste twee weken in Brazilië - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Robbin - WaarBenJij.nu

Laatste twee weken in Brazilië

Blijf op de hoogte en volg Robbin

18 December 2015 | Brazilië, Rio de Janeiro

Olá!

We zijn alweer twee weken in Brazilië en hebben weer vanalles gezien! We zijn een middag naar de grootste stuwdam ter wereld geweest, de naam hiervan is Itaipu. Deze stuwdam is gemaakt om electriciteit te winnen. De centrale levert stroom voor 85% van Paraguay en 20% van Brazilië! Dit is vergelijkbaar met 10 kerncentales.

We zijn twee dagen de Iguaçu watervallen gaan bezoeken. Deze watervallen liggen op de grens van Argentinië en Brazilië en we hadden gehoord dat je het beste beide landen kunt bezoeken om deze te bezichtigen. Eerst gingen we naar de Argentijnse kant waarbij je heel dicht bij de watervallen kon komen. Bij één waterval stonden we zo dichtbij dat we in 5 seconden zeike nat waren. Gelukkig scheen de zon, was het 30 graden en waren we dus snel droog! Deze dag hebben we trouwens doorgebracht met een koppel uit Amerika. Ze waren zo rond de 60 en super aardig! Nadat we de watervallen hadden gezien nodigden ze ons uit voor een etentje, daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen. Hun eetgewoonte is trouwens echt vaag. Ze eten vanaf dat ze opstaan tot het diner het liefst zo min mogelijk en met het diner een goed vol bord. Door de dag heen leven ze op chocolade repen en het liefst 7up. Lekker gezond?! Maar goed.....het was een gezellige dag!

De volgende dag hebben we de watervallen vanaf Brazilië bekeken, hier had je een mooi panoramisch uitzicht! Echt ongelofelijk hoeveel water er naar beneden klettert.

Na twee dagen begon onze reis naar Paraty. Eerst stond ons een busreis van 14 uur te wachten. Deze busreis heeft wat langer geduurd dan gedacht, namelijk bijna 24 uur. De bus stopte meerdere keren zonder bekende reden en de politie pikte onze bus uit eens grondig te controleren. Echt alle tassen werden van onder tot boven gecheckt, elk vakje, ritsje, brillendoosje, telefoons. Dit heeft bij elkaar zo'n twee uur geduurd maar niet zonder resultaat. Schuin achter ons zat een jong stelletje van rond de 25 wat werd opgepakt. Ze hadden 15 kilo cocaïne mee en een pistool! Waarschijnlijk komt dit stel voor ongeveer 30 jaar lang in de gevangenis. Bye bye leven!!

Vanaf Paraty hebben we een boottrip gemaakt naar verschillende eilanden. We hadden de mogelijkheid te snorkelen maar we zagen nergens koraal en bij navraag aan een niet Engels sprekende Braziliaan 'of er veel vis is' en hij maar wat vaag naar de zee wees, hadden we besloten om maar te genieten van een aantal Caipirinha's. Dit is een typisch Braziliaanse cocktail, mega zoet en genoeg alcohol.

De stad van carnaval! Rio de Janeiro. Wat een wereld stad! Na ongeveer twee uur hebben rond gereden in Rio had de taxi chauffeur eindelijk door waar ons hostel lag. Het hostel ligt boven op een berg en midden in een favela. Een favela is een wijk waar heel veel krakkemikkige huizen en flatjes staan en er heerst veel armoede en in sommige favela's is er veel criminaliteit. Dit hostel ligt in een veilige favela, maar de weg naar het hostel toe is voor ons niet echt normaal. Vanuit de 'hoofdweg' moeten we trap op door smalle steegjes, waar de was buiten hangt, kindjes buiten spelen, de mannen buiten (wiet) roken met een pilsje in de hand en de vrouwen elkaar de nagels aan het doen zijn. Ook lopen er wat kippen en honden door het vele afval te snuffelen. Gelukkig staan er hier en daar wat pijlen zodat we weten waar het hostel ligt want het is voor ons een groot doolhof. Achteraf was het echt een toffe plek om te slapen want zo zagen we wel het echte leven van Rio!

De dagen in Rio hebben we wat toeristische trekpleisters bezocht. Zoals Jezus die al een aantal jaren op een berg staat te kijken, het Maracanã voetbalstadion, een oude bibliotheek, de wijk Santa Teresa met de bekende kleurige trappen (zie foto fb). Rio de Janeiro heeft heel veel te bieden maar het is zo'n enorm grote en drukke stad waar wij liever niet langer dan 3 dagen blijven! Vandaag hebben we nog even van het warme weer mogen genieten op Ipanema Beach. Dit is niet ff lekker uitrusten zoals in Fiji. Wat een drukte zeg. Er zijn bij wijze van meer verkopers op het strand dan toeristen. Ze komen namelijk langs met eten en drinken. Maar ook met hele andere dingen zoals; bikini's, zwembroeken, brillen, armbanden, hangmatten, stranddekens en tafel lakens. Geen idee wat je met een tafel laken of hangmat moet op het strand maar het zag wel grappig uit.

Ondanks de verhalen over de onveiligheid in de stad lijkt het overdag op het eerste gezicht mee te vallen. Wel viel het ons op dat: hotels en garages dikke tralies hebben (met 1 of 2 security voor de deur), mensen hun tas stevig vasthouden en voor zich dragen en politie is uitgerust met grote machinegeweren. Behulpzaam zijn ze hier in ieder geval zeker wel. Haal de stadsmap tevoorschijn en binnen een minuut is er zeker iemand die je wil helpen.

Gekke dingen die we hebben gezien of meegemaakt:

- Je kan in Brazilië vanalles vanuit je autoraam kopen. Zoals: chips en drinken maar ook selfiestokken en knoflook.
- Brazilianen spreken super slecht engels, vaak niet eens een woord. Dit levert wel eens grappige momenten op, bijvoorbeeld bij het busstation. We communiceren dan via google translate maar deze vertaalt alles letterlijk. De man van de bus typte wat en daar kwam het plaatsje "Cascavel" in voor wat google vertaalde in "rattlesnake". We lachten ons kapot en die man had echt geen idee. De Brazilianen zijn trouwens te lui om Engels te leren. Als je nog maar een woord hebt gesproken komt google translate weer te boven.
- Hier in Brazilië is een string bikini broekje helemaal hip. Zelfs voor dames van 50+. Voor mannen is een strakke speedo in de mode.
- Ooit van 'moto-taxi' gehoord? Het woord zegt het misschien al...een motor taxi!
- Veel mensen boven de 25 jaar dragen hier een beugel.
- Het lopend buffet kennen ze hier ook maar je betaald dan per kilo.
- De sirene van de politie/brandweer/ambulance klinkt als een speelgoedauto
- De gemiddelde cupmaat is hier D.
- Elk restaurant heeft buiten een tv staan, meestal wordt hier een mega slechte soap afgespeeld.
- Ze reinigen een oppervlak niet voordat ze gaan verven, gewoon hoppa over het mos.
- Op het eiland Ilha Grande heeft elk huis of hotel een aggregaat in de voortuin.
- Papaya en Mango's groeien hier als kool. Hier eten we ons helemaal misselijk aan!
- Om de 50 meter ligt een 'drogaria' (een drogist)...en oja, paracetamol koop je hier per strip
- Het blijkt dat je in Rio beter niet 's avonds alleen over straat kunt met een rugzak want er bestaat een grote kans dat een lieve meneer met pistool/mes je vriendelijk vraagt je rugzak te ruilen voor noppes, nada of je leven.

Onze reis zit er helaas op. Bedankt voor het volgen en we zien ons snel!

Groetjesss

• 18 December 2015 - 15:11

Walter:

Hé Robbin, goed geschreven en heel herkenbaar. Dat je een anaconda in het wild hebt gezien is érg speciaal. Of maakte hij onderdeel uit van de tour? Mooi avontuur!

• 21 December 2015 - 10:10

Robbin:

Heej Walter!

Die anaconda was inderdaad in het wild. We waren aan het snorkelen in een rivier en toen zagen we hem onder water! Super tof om te zien.