Hola amigo :) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Robbin - WaarBenJij.nu Hola amigo :) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Robbin - WaarBenJij.nu

Hola amigo :)

Blijf op de hoogte en volg Robbin

21 November 2015 | Peru, Cuzco

Hola!

We zijn inmiddels al een aantal dagen in Zuid-Amerika. En wat bevalt het ons hier goed! Aardige mensen, mooie steden en voor ons een compleet nieuwe cultuur. Soms is het voor ons wel lastig omdat we geen spaans spreken maar we hebben al veel mensen ontmoet die ons helpen en met de woorden spaans die we kennen komen we we er zeker wel!

De eerste dagen brachten we door in Santiago, de hoofdstad van Chili. Een mega grote maar wel een mooie stad. De gebouwen die er staan zijn erg oud en dat maakt de sfeer goed. We zijn een avond gaan eten met het stel wat we in Fiji hadden ontmoet. Pastel del choclo gegeten, een typisch chileens ovengerecht. Hmmmm... Hierbij werden nog wat glazen rode wijn en pisco genuttigd. Een erg gezellige avond.

Na het bezoek aan Santiago stond ons een busreis van 23 uur te wachten. Namelijk naar San Pedro, het noorden van Chili. De busreis viel achteraf reuze mee want je kon bijna horizontaal liggen. Best chill ;) Het leek alsof we maar 10 uur in de bus hadden gezeten. Niet slecht, toch?
In San Pedro hebben we een aantal tours gedaan. Zo zijn we sterren gaan kijken in de woestijn. De sterrenhemel die je daar ziet is echt niet normaal. Zoveel sterren! Omdat er verder geen licht is van de huizen en lantaarns is het veel makkelijker de sterren te zien. We mochten door telescopen naar de sterren, de maan en naar de galaxys kijken. Erg interessant!
De laatste dag in San Pedro zijn we naar een meer geweest waar het zout gehalte zo hoog was zodat je er in kon drijven. In het begin was het water ijskoud en was het erg raar om je over te geven aan het water. Zwemmen was namelijk niet nodig. Zelfs de chinezen en jappen gingen erin! Normaal gesproken maken ze alleen selfies vanaf de kant of ze hebben opblaasbandjes nodig.

De afgelopen drie dagen zijn we van San Pedro (Chili) naar Uyuni (Bolivia) gereisd. Dit gebeurde per jeep omdat er geen geasfalteerde wegen zijn en we door de woestijn moesten rijden. Op de weg naar Uyuni hebben we veel verschillende meren gezien. Het klinkt misschien best saai maar wat de meren speciaal maakt is dat ze allemaal verschillend waren. De kleuren verschilden van wit, blauw, groen naar rood. De gebieden lagen allemaal tussen de 3000 en 5000 meter boven zee level en er zijn geen huizen te bekennen. Alleen maar zand, meren, bergen en (actieve) vulkanen. De laatste dag van de tour bezochten we de enorme zoutvlakte van Uyuni. Deze zoutvlakte is 10.000 vierkante km. Op sommige plekken is het tot wel 128 m diep. Het leek een grote sneeuwvlakte. De zoutvlakte leende zich er voor om erg leuke foto's te maken, deze krijgen jullie in december te zien.

Op dit moment zijn we in Cusco (Peru) waar we Rachel gaan meeten.
Ze gaat ons de stad laten zien :) Tot zo chick!

Over een paar weken een nieuw verslag...

Hasta la vista!

Wist je dat...

...we inmiddels 10 vluchten hebben gehad en we er nog twee in het verschiet hebben
...11 november voor ons 38 uur heeft geduurd (i.v.m. Tijdsverschil/vliegen)
...ze in Chili en Bolivia veel wilde honden hebben
...de woestijn San Pedro de Atacama de droogste ter wereld is
...er zelfs busreizen door Zuid Amerika bestaan van 72 uur
...we klasse "cama" hadden in de bus en dit vergelijkbaar is met business class in een vliegtuig (beenruimte en verstellen van stoel)
...de chileense rode wijn goed te drinken is
...Robbin de sleutel van onze kamer in de wc pot heeft laten vallen (+doorgespoeld). Er was geen reserve sleutel en het slot dus van de deur werd geschroefd
...dat we na 9 uur geen warm water meer hadden in een hostel
...er 's nachts helemaal geen water meer was
...San Pedro 1 van de beste plekken op de wereld is om sterren te spotten, aldus nasa...
...we in San Pedro tientallen vallende sterren hebben gezien
...het gebied rondom Uyuni op 5000 meter hoogte ligt en je dan last kan hebben van hoogteziekte. (Zuurstof te kort, hoofdpijn)
...er vanaf de border chili/bolivia tot in Uyuni geen gemarkeeerde wegen zijn. Iedereen crosst kriskras met de jeep door de woestijn
...het rondom uyuni heel hard waaide en het daarom maar 5 graden was. Als de wind weg zou zijn was het 30 graden
...ze in Uyuni (Bolivia) op straat rekenles geven
...dat ze lithium winnen in zoutbaden bij Uyuni (dit wordt o.a. gebruikt voor lithium baterijen)
...de meeste vrouwen in Bolivia en Peru hoeden dragen
...in Peru het afval op straat bij elkaar wordt geveegd en opgestookt
...er in Zuid Amerika veelal pisco wordt gedronken

• 21 November 2015 - 20:37

Corien En Max:

Hè Robbin en Ruud
    Wij volgen jullie met veel plezier van jullie fantastische reis met mooie leuke en indrukwekkende gebeurtenissen.Het gaat jullie goed,geniet nog even want voor je het weet,staan jullie weer op Nederlandse bodem.Dikke kus Max en Corien en een poot van King