Week 2 - Reisverslag uit Outjo, Namibië van Robbin - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Outjo, Namibië van Robbin - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Robbin

Blijf op de hoogte en volg Robbin

13 September 2015 | Namibië, Outjo

Halloootjess

Afgelopen week sliepen we in een chalet in Nata, genaamd Elephant Sands. De chalets lagen helemaal afgelegen van de bewoonde wereld, midden in de bushbush. Om hier te komen was een heel karwei aangezien de "oprit" van los zand was. Een 4x4 was hier wel gewenst maar gelukkig is het ons wel gelukt. Daar aangekomen rustig op ons terras een boekje gelezen tot er in één keer een olifant langs ons chalet liep. De olifant liep naar een plas water die 50 meter voor ons chalet lag. De chalets lagen om de plas water in een rondje zodat iedereen uitzicht had op de olifanten, die hier elke dag kwamen drinken. Die middag mochten we met de eigenaar van Elephant Sands, genaamd Ben, mee met een gamedrive. (Een gamedrive is een tour door de bush met een open jeep, met als doel het spotten van wilde dieren.) Ben wist enkele plekken waar de olifanten aan het drinken waren. Hierdoor hebben we zeker 40 olifanten kunnen zien. Echt geweldig! Ook zagen we steenbokken, buffels, giraffen en neushoornvogels.

We zijn nog een dag naar de Victoria Falls geweest. 's Morgens werden we om 06.30 al opgehaald want we hoorden over de grenspost geen positieve verhalen. Het kon zomaar zijn dat je hier uren moest wachten. Gelukkig waren we om 09.00 aan de Zimbabwaanse kant van de watervallen. Er daarvoor gekozen om meteen weer een grens te passeren, namelijk die van Zambia. Aan deze kant kon je in de waterval zwemmen. Hoe gaaf is dat! In Zambia hadden we deze tour geboekt en om 11.00 startte ons avontuur. Na ongeveer een uur lopen stonden we boven aan de waterval bij 'Devils Pool'. Dit is een deel van de Victoria Falls waarbij de rand bovenaan de waterval erg dun (minder Dan 1m) is. Door de stroming wordt je tegen deze rand aan gedrukt. Dit alles boven de afgrond van de 100 meter hoge watervallen. Door je voeten laag te houden wordt je niet meegesleurd door de stroming van de waterval. Het was echt super tof en ook wel spannend daar te zwemmen.
Hier zwemmen is trouwens niet altijd mogelijk, alleen in het droge seizoen. Nu was er minder water in tegenstelling in het natte seizoen. Dan stroomt er namelijk 500 miljoen liter water per minuut naar beneden. Kun je nagaan wat een geweld dat is!

We zijn inmiddels al een paar dagen in Namibië. De grensovergang ging snel en probleemloos. Bij de eerste 300 kilometer vielen de kleine hutjes met rieten daken ons meteen op. Deze staan in kleine groepjes langs de hoofdweg. Overal zitten mensen voor hun hut en overal zijn spelende kinderen. Ook lopen er altijd mensen langs de weg, ze proberen een lift te krijgen door met hun hand te wapperen. Auto's of brommers hebben ze niet. Bussen zijn er weinig en als ze er al zijn zouden ze dit niet kunnen betalen. (Als ze het geld wel hebben gaat dit als eerst op aan eten.) Dus lopen is de enigste optie. Een waterleiding hebben ze niet in hun hut, dit halen ze bij een waterput. Dit is trouwens de taak van de vrouwen, ze lopen soms wel een uur met een volle emmer water op hun hoofd al dan niet met een kind op de rug en een kind aan de hand. Respect!

De afgelopen twee dagen bezochten we Etosha National Park. Dit park konden we met onze eigen auto bezoeken ivm de gravel wegen. We zagen hier o.a.: hyena's, zebra's, olifanten, giraffen, neushoorns en leeuwen. Vooral de leeuwen waren erg spectaculair te zien. Ze waren op jacht en liepen vlak voor onze auto voorbij. Het is trouwens niet gek als er in Afrika dieren op de weg lopen. Overal lopen dieren in het wild, van een koe tot zobra of van olifant tot ezel. Noem maar op.

Ohja de temperatuur is trouwens niet mis. Vanmorgen om 09.00 was het al 27 graden! 's Middags kan het er 42 worden. We houden het tot nu toe goed uit. We reizen komende weken in zuidelijke richting waar het koeler is. (20-25 graden)

De accomodaties die we hebben zijn behoorlijk luxe. We hebben elke dag een zwembad en het buffet wat 's morgens en 's avonds klaar staat bezit heel veel keuze. Niks 'backpacken' aan. Eigenlijk meer luxe dan we gewend zijn maar als het er dan toch is genieten we er maar van!

We hebben natuurlijk super veel foto's gemaakt. Deze kunnen we helaas niet uploaden, dus jullie zullen moeten wachten tot eind december. Af en toe zet Robbin wat foto's die met de telefoon gemaakt zijn op Facebook.

Groetjes

• 14 September 2015 - 12:48

Maria:

hallo Ruud en Robbin,

Zo kort bij de wilde dieren. Wat een beleving.
    Mooie foto jullie daar zo in het water bij Victoria Falls.
    Wat een lef.
    Tegen de 40 graden. Wat een hitte.
    Veel plezier samen.
    We kijken weer uit naar jullie volgend verslag.

Pap en Mam

• 17 September 2015 - 20:48

Fam. Hendrikx:

17 september is de dag die ik niet vergeten mag!
    Er is er een jarig hoera, hoera
    je kunt wel zien dat is RUUD.
    Hartelijk Gefeliciteerd. Happy Birthday. Proficiat
    ook namens Oma Mia en Peter.
    (Dit heeft oma per telefoon aan mij gevraagd om te doen! )
    Hopelijk ben je goed verwend geworden door je liefje Robbin.
    Van ons allen dikke kussen en knuffels.
    Samen genieten en daar mag op gedronken worden.

p.s. een super mooi verslag van week twee.

Ruud en Robbin maak er nog een super gezellige verjaardags avond van.

Ontzettend veel verjaardags groeten van,
    Hans, Truus Nick en Jill

• 21 September 2015 - 21:47

Opa En Oma De Wit:

en mooi verslag van de tweede week Ruud nog proficiat. Ik ben weer beniiewd naar het volgende verslag groeten opa en oma de wit