Zuider-eiland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Robbin - WaarBenJij.nu Zuider-eiland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Robbin - WaarBenJij.nu

Zuider-eiland

Blijf op de hoogte en volg Robbin

30 Oktober 2015 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Hallloooo :)

Daar zijn we weer... Voor de volgers een nieuw verslag!

In het Tongariro national park wilden we graag de bekende alpine crossing gaan lopen, deze track zou ons over vulkanisch berglandschap leiden. Helaas was het weer te slecht en was de track gesloten. Er zouden windstoten geweest zijn t/m 100 km per uur en doordat je op grote hoogte op smalle paadjes moest lopen was dit te gevaarlijk.
Deze dag hebben we aan de voet van het national park wel een andere track kunnen lopen met mooie watervallen.
Na 10 dagen op het noorder eiland zijn we met onze auto op de ferry naar het zuider eiland gevaren. Een boottocht van ongeveer 3,5 uur. De eerste dag op t zuider eiland zijn we gaan kayakken in "Marlborough sounds". Een mooi natuur gebied met fjorden. Het was 18 graden maar de zon scheen zo fel dat we lekker zijn bijgebruint. Een paar dagen later waren we in Abel Tasman national park, hier hebben we 25 km gelopen. Een erg mooie tocht over het strand, door de baaien en door regenwoud.
In Karamea zijn we naar "opera arch" geweest. Je kan het zien als een soort tunnel door een berg begroeit met groen. Ook liep er een rivier door. Erg kolossaal en indrukwekkend om te zien.

Deze week hebben we twee gletchers bezocht, Fox gletcher en de Franz Josef. Je kunt lopend naar het begin van de gletcher maar je kan hem niet zonder gids of helikopter beklimmen. Dit leek ons erg gaaf dus hadden we besloten deze trip te boeken. In het dorpje Franz Josef begon het avontuur! Een helikoptervlucht bracht ons boven op de gletcher. Wat een uitzicht zeg vanuit zo'n ding. Erg gaaf! Daarna gingen we 3 uur hiken op de gletcher. Omdat je op ijs loopt kreeg je speciale spikes onder je schoenen zodat je meer grip hebt. We liepen door tunnels en door smalle gangen (de gids vertelde dat sommige mensen er wel eens niet door paste....zullen die dikke duitsers wel zijn geweest ;-) ) Op sommige plekken was het ijs nog helemaal blauw. Al met al een mooie ervaring!

Wist je dat...

...we geen kaasschaaf hebben maar dat dit goed lukt met een dunschiller
...Ruud nu ook al de sleutels op de autodeur laat staan en ze vervolgens kwijt is
...de wegen hier erg slingerig zijn
...door het extreme heuvellandschap je gemiddeld iedere 5 seconden een scherpe bocht moet maken
...we in nz pas een keer op een camping hebben geslapen
...we dus slapen bij rest areas, sportaccomodaties of parkeerplaatsen
....de benzine hier € 1,20 kost
...het eten in vergelijking met nederland kei duur is
...het hier stikt van de schapen
...er in elke stad wifi palen zijn
...het met 20 graden hier aanvoelt als 25/30
....we elke avond in de auto genieten van glaasjes rode wijn
...Robbin bij domino's pizza uit meer dan 10 glutenvrije pizza's kan kiezen
...de meeste bruggen hier een rijbaan breed zijn
...we al meer dan 30 watervallen hebben gezien
...ze aanraden om je bij een trip in 4 seizoenen te kleden. Het weer is hier namelijk heel wisselvallig
...de nieuw zeelanders zichzelf en het land helemaal in de hemel prijzen
...we soms geen water hebben om af te wassen en dit daarom doen met wc papier :)
...we niet veel wasknijpers hebben en Robbin daarom een slinger van strings maakt om ze te drogen
...Nieuw Zeelanders zichzelf "kiwi's" noemen
...het water in de meren en rivieren kraakhelder is
...de laatste sneeuw op de bergen begint te smelten. De zomer komt eraan
...mountainbiken in de bergen niet voor Robbin is weggelegd
...we in een ijsbar zijn geweest. Het was hier -7 en zelfs de glazen waren van ijs
...we dinsdag naar de Fiji eilanden gaan

• 30 Oktober 2015 - 22:51

Andries:

Nounou, jullie maken het wel, wij zijn erg benieuwd naar jullie fotos! Gr en take care

• 30 Oktober 2015 - 23:11

Maria :

Hallo Ruud en Robbin,

Fijn om weer een verslag te lezen.
    Jullie schoenen zullen wel bijna versleten zijn na zoveel kilometers lopen.
    Maar wat een mooie excursies hebben jullie weer gedaan.
    We genieten van de foto's die jullie ons toesturen.
    Veel plezier samen en we kijken weer uit naar het volgend verslag.

Ton en Maria xxxxxx

• 31 Oktober 2015 - 11:33

Betsy:

Hallo Ruud en Robbin,

Leuk verslag weer.
    Bedankt voor het delen !

Groetjes en heb het goed, genieten !

• 31 Oktober 2015 - 20:49

Fam. Hendrikx:

Halllloooo Ruud en Robbin,

Weer een super mooi verslag.
    Het is goed vertoeven daar zoals we kunnen lezen.
    Genieten maar .

Groetjes, van ons allen.